07.06.2017
Kl 20:00
Dørene åbner kl 19:00

Terry Riley & Gyan Riley (US)

præsenteres i samarbejde med Jazzhouse og G((o))ng Tomorrow

81-årige Terry Riley, en af det 20. århundredes allermest indflydelsesrige musikere, gæster København for første gang i mere end 20 år. Med værker som ”In C” og ”A Rainbow in Curved Air” har Riley åbnet helt nye døre for den musikalske bevidsthed og haft umådelig indflydelse på både klassisk musik, elektronisk musik, jazz, new age og eksperimentalrock. Damon Albarn, Brian Eno, Adrian Utley fra Portishead og James Holden er erklærede Riley-fans og har alle arbejdet med hans musik.

Sammen med Steve Reich og Philip Glass anses Terry Riley som en af de væsentligste komponister og tænkere inden for den amerikanske minimalisme. Hans hovedværk “In C” betragtes ikke blot som minimalismens hovedværk, men også som den første rendyrkede minimalistiske komposition.

Rileys mest indflydelsesrige værk er kompositionen ”In C” (1964), der i sin tid blev uropført af et stjernehold bestående af Steve Reich, Morton Subotnick, Pauline Oliveros og Jon Gibson, men som er indspillet og fortolket mange gange siden, bl.a. af Damon Albarn og Brian Eno sammen med Africa Express. ”In C” er ikke blot en af Rileys vægtigste kompositioner, men anses som en hjørnesten i amerikansk minimalisme og en uomgængelig del af det 20. århundredes musik. Såvel inspirationen fra den indiske musik som de jazzede improvisationer har gjort Terry Riley til en af de mest farverige skikkelser i den amerikanske minimalisme. Rileys trancendentale tilgang til musikken lod sig nemt forbinde med 60’ernes gryende psykedeliske vækkelse i det San Francisco, hvor han slog sine folder. Det er derfor heller ikke overraskende, at hans musik har haft stor indflydelse også uden for kompositionsmusikkens kredse. Både den psykedeliske rock og den senere postrock står således i stor gæld til Riley, ligesom han har haft afgørende betydning for den elektroniske musik og new age, ikke mindst takket være det ambitiøse værk ”A Rainbow in Curved Air” (1969). Flere nutidige elektroniske kunstnere har peget på Riley som en afgørende inspirationskilde, heriblandt britiske James Holden, som i 2015 spillede en hyldestkoncert til forbilledet sammen med Luke Abbott og Koreless.

I sine unge år rejste Riley hyppigt til Indien for at studere den klassiske indiske musiks principper, som han også siden har undervist i. Mødet med den indiske musik og dens hypnotiske ragaer blev definerende for hans arbejde. Men Terry Riley har også været en central figur i forhold til at forbinde den amerikanske jazz og minimalismen. Han har nævnt bl.a. John Coltrane, Miles Davis, Gil Evans og Charles Mingus som væsentlige inspirationer for sit arbejde. Inspirationen fra jazzen findes også i hans tidlige eksperimenter med båndloops, hvor et trompetstykke af Chet Baker fungerer som råmateriale.

Terry Riley er i dag 81 år gammel, og han fortsætter ufortrødent med at skabe ny musik og improvisere. The Guardian har formuleret hans indflydelse således:
”With much of Riley’s more recent music and performances, you need to be ready to be taken into a different way of being when you listen to them, to accept the combination of gentleness, naivety and sense of wonder that radiates through his work. For Riley, his instrumental virtuosity and his compositional imagination are the gateways to the exploration of a global musical consciousness.” (The Guardian, ”A guide to Terry Rileys music”)