20.10.2018
Kl 20:00
Dørene åbner kl 19:00

Martin Hall

Lørdag den 20. oktober 2018 giver Martin Hall sin første koncert som sanger i København i mere end fem år på Bremen Teater. Han bliver til lejligheden akkompagneret af et ensemble bestående af fire musikere og spiller efter sigende et sæt, der består af både ældre og nye numre.

Selvom Hall i 2018 har 40-års jubilæum som udøvende musiker, skal man dog næppe forvente nogen nostalgisk rejse down memory lane af den grund – gennem sin lange karriere har han generelt altid gjort, hvad der passer ham, og som kunstner konstant overrasket. Som sanger har han dog gennem årene givet bemærkelsesværdigt få koncerter, men når det så endelig sker, har hans optrædener det til gengæld med at sætte sig i erindringen. Senest har han optrådt sammen med Marc Almond i London.

I forbindelse med det omtalte jubilæum udsender Hall i maj 2018 albummet A Brief Summary, en retrospektiv udgivelse med remakes og alternative udgaver af hans eget foretrukne materiale fra de senere år samt flere nyere indspilninger – bl.a. den kommende videosingle ”Lesser Gods”. Forlaget Gyldendal har i øvrigt netop udgivet et nyt oplag af hans periodiske selvbiografi 1971–1985, der udkom i efteråret 2017 og fik rigtig gode anmeldelser. Bogen handler om Halls formative år som teenager og ung mand og skildrer en turbulent periode både personligt og kulturelt.

Martin Hall dannede sit første punkband (R.A.F.) i 1978. Året efter debuterede han som sanger med postpunk-gruppen Identity (det senere Ballet Mécanique) ved den legendariske festival ”Concert of the Moment”. I foråret 1980 pladedebuterede Ballet Mécanique, og trioens album The Icecold Waters of the Egocentric Calculation regnes stadig for en af dansk postpunks vigtigste udgivelser. Gennem sit mangeårige virke har Hall altid integreret mange forskellige stilarter i sit arbejde – rock, elektronisk musik, pop og avantgarde. Op gennem start-80’erne arbejdede han især med at udvikle den elektroniske side af sit udtryk, hvilket f.eks. udmøntede sig i ”skandaleværket” Inskription i Radiohuset i 1983 (en støjkomposition skrevet for violin, ekkomaskiner og båndoptagere) samt de markant elektronisk-dominerede soloplader Relief (1985) og Cutting Through (1986), der begge opnåede stor anerkendelse på det tyske marked.

I 90’erne fokuserede Hall på de mere ambiente aspekter i sin musik og udgav bl.a. det selvfinansierede hovedværk Random Hold, et album der høstede mange anmelderroser både herhjemme og rundt omkring i Europa. Op gennem 00’erne har Martin Halls samarbejder været domineret af navne som Else Marie Pade, Efterklang og Bjørn Svin.